Over deze zaak

Het eerste gesprek
Cliënte belt ons en geeft aan dat zij is gevallen op het werk. Ze werkt als huisartsassistente. In de praktijk werd er een verbouwing uitgevoerd in een ruimte. Cliënte moest in die ruimte zijn en is vervolgens gestruikeld over een losse plank die op de grond lag. Ze heeft er een bloedende lip en schrammen op haar wang aan overgehouden. ‘
Ze vraagt hoe we haar van dienst kunnen zijn.
Achtergrond
De gesprekken met cliënte leiden ertoe dat we een dossier openen.
We vragen of cliënte behandeld is bij zorgverleners. Ze heeft haar arts gezien. We vragen het huisartsenjournaal op. Ondertussen stellen we de werkgever aansprakelijk voor de schade die cliënte heeft geleden vanwege het vallen.
De werkgever is welwillend en is bereid om tot een schikking te komen en de aansprakelijkheid te erkennen.

Juridische strategie
Aangezien de val niet zomaar een ongelukje was en waarschijnlijk ook niet zou zijn gebeurd als er geen verbouwing werd verricht in de praktijk, werd de aansprakelijkstelling redelijk snel verstuurd. Die werd snel geaccepteerd, zodat de focus gelegd kon worden op het afwikkelen van de schade.
Resultaten/Implicaties
Als een werknemer valt op het werk, dan is het uitgangspunt dat de werkgever aansprakelijk is, tenzij het gaat om een zogenaamde ‘huis/tuin/keuken ongeluk’ waarbij de val de werkgever op geen enkele manier kan worden verweten. De werkgever dient zijn werkruimten veilig te houden.
Als de werknemer stelt dat hij schade heeft opgelopen, dan dient de werkgever aan te tonen dat de schade niet is veroorzaakt door nalaten of toedoen van de werkgever (omkering van de bewijslast). Veelal een zware opgave voor een werkgever.
In dit geval heeft cliënte een schadevergoeding toegekend gekregen.